neděle 14. října 2012

Recenze: Testament of Sherlock Holmes (videohra)

Adventury odjakživa patřily k mému životu. Mnoho lidí říká, že jsou dávno mrtvé, ale já vždycky šel proti proudu, takže jimi žiju dodnes. Nejradši mám klasické point-and-click věci (a vede série Broken Sword), ovšem nepohrdnu ani dalšími odnožemi tohoto žánru.
Mezi takové rozhodně patří i série o Sherlocku Holmesovi z produkce ukrajinské firmy Frogwares, i když... První hra této série (Případ stříbrné naušnice) byla právě klasicky point-and-click, další díly byly už first person (pohyb na klávesnici, jinak stále p-n-c), ale právě Testament oba tyto přístupy kombinuje a dokonce přidává ještě third person, takže si můžete s radostí vybrat. Osobně jsem strávil nejvíc času v FP pohledu, i když si uvědomuju mnohé jeho chyby, protože primární je pro autory právě TP, kde jsou propracovanější animace.
Ale už jenom to, že možnost volby máte, je příjemné znamení toho, že vývojáři chtějí, aby si hráč našel to, co mu vyhovuje.
Jinak se vlastně hra drží vyjetých kolejí předchozích titulů (na něž se místy odkazuje, ale rozhodně je nemusíte znát). Jediné, na čem se zásadně pracovalo je grafika, protože jako první titul z této série si ji můžete zahrát nejen na PCčkách, ale i konzolích. To je rozhodně příjemný úkaz (ačkoliv já jsem PCčkář) a doufejme, že takovýchto (mimo indie vody, i když ano, adventury celkově dost indie jsou) vlaštovek bude jenom přibývat.
Ve výsledku se nejedná o klasickou adventuru, spíše o interaktivní film s minimální prací s inventářem či snad větvením dialogů. Vadí to? Vůbec ne, protože to, co hráč hraje, baví. Puzzly jsou příjemné (navíc pro méně zkušené hráče poskytují možnost je přeskočit, ale já bych si to bez vyřešení neodpustil) díky nim otvíráte různé dveře a truhly, odkud získáváte stopy.
Také se zde vyskytují tzv. deduction boards, jsme přece ve světě Sherlocka Holmese a to by bez dedukování nešlo. Ty, pro jedince, kteří nehráli předešlé díly (především Sherlock Holmes vs. Jack The Ripper), vypadají tak, že po nalezení určitých stop se objevují jistá východiska, vy potom musíte z několika možností vybrat, co se doopravdy stalo. Jsou ve hře pouze tři (na rozdíl od možná až příliš velkého počtu právě v Jacku Rozparovači), ale hlavně ta třetí stojí za to. V ní totiž dokonce musíte odhalit přesné pořadí událostí, které se odehrály, než jste vstoupili do místnosti.
Většinu doby hrajete za Holmese či Watsona (překvapení, že?), ale zažijete si i psí život. Doslova. Chvíli si zahrajete totiž za psa Tobyho. Sice je trochu vtipné, co všechno ten pes dokáže (skoro to vypadá, jako by do něj vstoupil člověk :D), ale jedná se o velmi příjemné osvěžení hratelnosti, i když podle mě až příliš brzo ve hře.
Čím ale tato hra vítězí, je příběh a hlavně atmosféra. Já tedy hrál pouze poslední dva díly (Jack The Ripper a právě Testament), zkoušel jsem i předchozí, ale v těch jsem se většinou daleko nedostal, protože třeba koně v mém počítači vypadali asi takhle:

Ale proč jsem se do Rippera zamiloval (do hry samozřejmě, ne, že bych chtěl vyjít do ulic a vraždit prostitutky), byla právě atmosféra. Tady sice přicházíme o hororovost nočního Whitechapelu, ale zase před sebou máme živoucí Londýn konce 19. století a především paranoidní atmosféru, kdy by nebylo od věci jméno hry např. Reichenbach Fall: The Game. Tady sice máme Sherlocka klasického, ne moderního, ale také je proti sobě postaven Holmes a Watson, protože metody a činy Sherlockovy jsou policií i médii zpochybňovány.
Příběh táhne a vy se nemůžete od hry odtrhnout (vůbec jsem ji nedohrál za den), ale samozřejmě bez chyb není. Především váš partner často překáží v pohybu, dabing některých postav a hlavně lip-synching by potřebovaly trochu dotáhnout, ale to jsou pouze drobnosti v jinak skoro bezchybném zážitku.
Předpokládám, že to není závěť jen Sherlocka Holmese (se stejnojmenným románem post-doylovské éry nemá nic společného), ale i celého studia Frogwares za touto postavou. Rozhodně je to rozloučení více než důstojné, dokonce je to nádherná (a nejspíš nejlepší možná) tečka za zajímavou sérií. O čemž svědčí i tyto nádherné titulky z konce hry:

Přeji příjemnou zábavu s Sherlockem Holmesem!